3758 کیف چیده شده در محوطه سازمان ملل بیانگر وضعیت وخیم مرگ ومیر کودکان در مناقشات طی سال 2018 است

در حالیکه در بسیاری از نقاط جهان فصل مدرسه بار دیگر آغاز می‌شود، یونیسف خواهان محافظت بیشتر از جان کودکانی است که در مناطق تحت مناقشه زندگی می‌کنند.

08 سپتامبر 2019
UNICEF installation
UNICEF/UN0341974/Farber/Getty Images

نمایشگاهی از کیف‌های یونیسف که بیانگر وضعیت وخیم مرگ‌ومیر کودکان در مناطق تحت مناقشه در سال 2018 است، در محوطه سازمان ملل در نیویورک رونمایی شد. این نمایشگاه شامل 3758 کوله پشتی است که به صورت ردیف‌های نمادین یک گورستان چیده شده‌اند و هر کدام بیانگر کودکی هستند که در مناقشات جان خود را از دست داده است.

این مجموعه که تا روز دهم سپتامبر برپا خواهد بود، در روزهایی که در برخی نقاط جهان کودکان آماده بازگشت به مدرسه می‌شوند و همچنین چند روز پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، پیامی برای رهبران جهان در بردارد. کیف‌ها پس از پایان نمایش، سفر خود را برای حمایت از آموزش کودکان ادامه خواهند داد.

هنریتا فور، مدیر کل یونیسف، با اشاره به اینکه «کوله‌پشتی‌های یونیسف همیشه نماد امید و امکان کودکی هستند» گفت: «طی دو هفته آتی، رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل گردهم می‌آیند تا سی‌امین سالگرد پیمان‌نامه حقوق کودک را گرامی دارند. این نمایشگاه به آنها خطرات پیش رو را یادآوری خواهد کرد.»

بر اساس «گزارش سالیانه دبیرکل درباره کودکان و مناقشات مسلحانه در سال 2019» بیش از 12 هزار کودک در سال گذشته میلادی در مناطق تحت مناقشه کشته شده یا به صورت دائم دچار معلولیت شده‌اند. این رقم بالاترین میزانی است که از زمان شروع نظارت و گزارش‌دهی سازمان ملل درباره این موضوع ثبت شده‌است. این آمار تنها نشان دهنده موارد تأیید شده هستند و رقم واقعی احتمالا بسیار بالاتر است. یونیسف تخمین می‌زند که در یک‌چهارم این رویدادها کودکان کشته می‌شوند.

کودکان در مناقشات کنونی در افغانستان، جمهوری آفریقای مرکزی، سومالی، سودان جنوبی، سوریه، یمن و بسیاری مناطق دیگر بیشترین هزینه جنگ را پرداخت می‌کنند. تداوم استفاده گسترده از تسلیحات انفجاری به مانند بمباران هوایی، مین‌های زمینی، خمپاره، مواد منفجره دست‌ساز، حملات موشکی، مهمات خوشه‌ای و گلوله‌باران توپخانه‌ای بیشترین تلفات را به کودکان در مناطق تحت مناقشه وارد کرده‌اند.

فور در ادامه سخنانش می‌گوید: «درحالیکه بسیاری از کودکان در هفته جاری به مدارس بازمی‌گردند، ما افکار عمومی را متوجه هزاران کودکی می‌کنیم که در مناطق مناقشه کشته شده‌اند. مرگ تراژیک این کودکان در خانه‌ها، کلاس‌ها و جوامع آنها در سراسر جهان احساس خواهند شد. دستاوردهای چشمگیری که در سی سال گذشته برای کودکان به دست آمده آشکارا نشان می‌دهند که اگر اراده سیاسی برای اولیت قائل شدن به کودکان را داشته باشیم به نتایج بسیاری دست خواهیم یافت.»

تماس با ما

بهاره یگانه فر
کارشناس ارتباطات
یونیسف
تلفن: 02122594994

درباره یونیسف

یونیسف تنها نهاد سازمان ملل متحد برای بهبود زندگی و رفاه کودکان در سراسر جهان است. با همراهی و همکاری با طیف وسیعی از شرکای کاری، یونیسف در 190 کشور و نقطه از جهان برای کودکان فعالیت دارد تا به تعهداتش برای همه کودکان، به ویژه آسیب پذیرترین آنها، جامه عمل بپوشاند. 

برای اطلاعات بیشتر درباره فعالیت های یونیسف از وب سایت www.unicef.org دیدن فرمایید.