ÇOCUKLAR İÇİN BİRLEŞİN-- UNICEF

Evet Deyin, İlkbahar 2003: Anne Sütü Neden Yararlıdır?

Bir çocuğun oyun küpleri. Çizim Ray Mullan © UNICEF Türkiye 2003

Bir çocuğun oyun küpleri: anne sütündeki amino asitler, proteyinlerin yapı taşları, şeker ve yağlar kadar doğru bir dengededir -- iyi beslenme yaşamın temelidir.
Çizim Ray Mullan
© UNICEF Türkiye 2003

Bebeklerin yalnızca anne sütüyle beslenmesinin, anne sütünde bulunan yaşamsal değerdeki antikorlar sayesinde bebeklerde enfeksiyonlara karşı daha güçlü bir direnç oluşturduğu kesin olarak bilinmektedir. Bu arada, anne sütünde yer alan hangi maddenin bunu sağladığı konusunda henüz belirsizlik olsa bile, çocuğun zihinsel gelişimine de katkıda bulunduğu konusunda pek az kuşku vardır.

İleri sürülen görüşlerden biri, mamalarda kullanılan bitkisel yağlarda bulunmadığı halde anne sütünde bulunan lipitlerin ya da yağ asitlerinin beyin gelişimi açısından yaşamsal önem taşıdığı yolundadır. Bir başka görüş ise, anne sütünün bu alanda sağladığı katkıların, anne ile bebeği arasındaki daha güçlü psikolojik bağdan kaynaklandığını, dolayısıyla meselenin yalnızca anne sütü almayla ilgili olmadığını ileri sürmektedir.

Avustralya’daki Queensland Üniversitesi ile Mater Misericordiae Hastanesi tarafından gerçekleştirilen bir araştırmada 3,880 çocuk doğumdan beş yaşına kadar olan dönem boyunca izlenmiştir. Bu araştırma, anne sütüyle beslenme ile daha üst düzey bilişsel gelişim arasındaki ilişkiyi doğrulamanın ötesinde, gelişme düzeyleri ile emzirme süreleri arasında bir ilişki olduğunu da ortaya koymuştur.

Araştırmacılar, bilişsel gelişmenin yalnızca anne sütüyle beslenmeye bağlı olduğu yolunda herhangi bir iddiada bunmamaktadırlar. Bunun yanı sıra, şefkatli, sıcak ve geliştirici ortamların ve çocuk yetiştirme tarzının da bu açıdan önem taşıdığını göstermişlerdir. Ancak bütün bunlar, daha ileri düzeyde bilişsel gelişimle anne sütü arasındaki doğrusal ilişkiyi yeterince açıklamamaktadır. Araştırmacıların ileri sürdüklerine göre, annenin zeka düzeyi ve çocuk bakımı uygulamaları gibi alanlardaki takip çalışmaları sonucunda, bu bulguların daha fazla temellendirilmesi mümkün olabilecektir. Bu arada, yağ asitleriyle bunların türevlerinin oynadıkları rol konusunda da daha ileri düzeyde araştırmalar gerekmektedir.

Araştırmayı gerçekleştirenler, elde ettikleri bulguların, bebeklerin mümkün olan her durumda anne sütüyle beslenmelerinin teşvik edilip desteklenmesi gerektiğini açık biçimde ortaya koyacağından emindirler.

Evet Deyin, İlkbahar 2003, bu sayımızda Bir Anne’nin Öyküsü’nü okuyabilirsiniz. Evet Deyin, Şubat 2002 sayısında Bebek Dostu Hastane Girişimi (BDHG) ile ilgili daha fazla bilgi okuyabilirsiniz.

 ◀ Önceki sayfa  |   ▶ Sonraki sayfa